شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۲۵:۵۶

مدیرکل امور فناوری وزارت نفت:
پیشرفت حفاری درآب‌های عمیق، افزایش قدرت رقابت باهمسایگان

ایران دریلینگ: مدیر کل امور فناوری وزارت نفت گفت: افزایش توان ایران در زمینه حفاری در آب‌‌های عمیق به توان و قدرت ما در منطقه و رقابت با همسایگان کمک می‌کند. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، محمد ابراهیم شفیعی، در نشست تخصصی کارگروه تدوین نقشه راه اکتساب فناوری بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری آب‌های عمیق با بیان این که در بسیاری از حوزه‌های آب‌های عمیق کشور هنوز به صورت جدی وارد نشدیم، گفت: تنها ورود جدی ما در حوزه آب‌های خزر است و تاکنون برنامه‌ای برای اقدام در آب‌های عمیق دریای عمان نداشته ایم. وی افزود: این حوزه کاری مطالعات عمیق اکتشافی می‌خواهد که صورت نگرفته است.

شفیعی با بیان این که این حوزه از فعالیت‌های دریایی نیاز به فناوری‌های پیشرفته دارد، اظهار کرد: ورود ما به عرصه آب‌های عمیق در شرایطی است که دسترسی به امکانات و فناوری‌ها برای ما اندک و دشوار شده است، اما همین اقدام‌های محدود را هم به فال نیک می‌گیریم و به طور حتم با این تلاش‌ها، اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد. وی گفت: ٢٦ درصد میدان‌های نفتی مستقل، ١٧ درصد میدان‌های گازی مستقل و حدود ٥٣ مخازن نفتی و گازی مشترک کشورمان در حوزه دریا قرار دارد و افزایش توان ما در این عرصه به توان و قدرت ما در منطقه و رقابت با همسایگان کمک می‌کند. مدیرکل امور فناوری وزارت نفت تاکید کرد که مسیر حرکت در این عرصه اهمیت زیادی دارد و تلاش شرکت‌های فعال در این عرصه و تعامل آنها با دانشگاه‌ها راه‌گشا خواهد بود.

در ادامه این جلسه سیف، عضو هیات علمی دانشگاه شریف و دبیر کارگروه مربوط به این مطالعات ضمن بیان جزئیاتی از اقدام‌های انجام شده در کارگروه، افزود: عمق اقیانوسها تا ٣٨٠٠ متر شناسایی شده است و عمیق‌ترین حفاری‌ها تا ٣٠٠٠ متر انجام شده است اما ما حتی به نصف این میزان حفاری نرسیده‌ایم. وی با بیان این که گران بودن عملیات‌های حفاری در آب‌های عمیق یکی از موانع اصلی این حوزه  است، افزود: هزینه حفاری در میدان‌های عادی تا ١٠ دلار برای هر بشکه است، اما این هزینه در آب‌های عمیق به بیش از ٤٠ دلار در هر بشکه هم می‌رسد. سیف تاکید کرد: پیچیدگی‌های تکنولوژیک در آب‌های عمیق بسیار بیشتر از میادین عادی است و اگرچه کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و ... توانمندی‌های بسیاری را به دست آورده است، اما هنوز در عرصه آب‌های عمیق نیاز به کار فراوان داریم. این نشست با همکاری معاونت پژوهش و فناوری، شرکت نفت خزر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و قرار است در جلسه‌های بعدی این کارگروه، مراحل بعدی مطالعات از سوی اعضا و کارشناسان مرتبط اصلاح و تکمیل شود.



  کد خبر : 416
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :